Monday 1 August 2011

Saunomista Sydneyssä

Tuli tossa viime viikonloppuna tehtyä parin päivän pikareissu Sydneyhin kun oli pakko käydä uusimassa passi. Suomen passin voi uusia täällä Kengurumaassa joko Suomen suurlähetystössä Canberrassa tai sitten vaihtoehtoisesti Suomen konsulaatissa Sydneyssä. Jälkimmäinen valikoitui passi-reissun kohteeksi lähinnä siitä syystä että lennot olivat halvemmat ja sää houkuttelevampi eli siis lämpimämpi.
Torstaina illalla lennettiin Sydneyhin ja hotellille Central Stationin lähelle päästiin joskus vähän klo 23 jälkeen. Perjantaiaamuna sitten suunnistettiin Double Bayhin jossa Suomen konsulaatti sijaitsee ja passin uusiminen kävi vaivattomasti ja nopeasti. Vanha passi mitätöitiin mutta sain pitää sen  ja uusi tulee sitten postissa n.3 viikon kuluttua. Sit tarttee vaan ilmottaa immiin että siirtävät mun viisumin uudelle passille.

Kun passiasiat oli kunnossa otettiin bussi takaisin keskustaan jossa palloiltiin hetki etsien aamupala paikkaa. Lopulta napattiin vaan kahvit mukaan ja käveltiin Darling Harbouriin josta löyty kiva pieni kahvila jossa tarjoiltiin All Day Breakfastia! Maha täynnä oli sitten mukava vähän shoppailla ja kierrellä Darling Harbouria jossa oli International Boat Show parhaillaan menossa. Luksus jahteja koko paikka täynnä siis!

Kuten kuvista näkyy sää suosi meitä ja aurinko paistoa pilvettömältä taivaalta molempina päivinä. Hiukan oli viileää koska täällä nyt kuitenkin on edelleen se talvi meneillään mutta hyvin tarkeni ns. kevätvaatteissa ja onneks ei satanut.
Jalat alko väsymään kaikesta kävelystä joten takas keskustaan päin mentiin Monoraililla. :) Ihan kiva kokemus vaikka ei matka kauaa kestänytkään. Keskustassa käytiin katsastamassa Westfiel ostoskeskus jonka kaupat oli nyt tällä kertaa vähän liian hintavia mun budjetille. Löyty mm. Prada, Miu Miu, Louis Vuitton yms yms. Zarassa oli tietenkin pakko käydä mutta siellä oli niin hirvee ruuhka että mun hermot ei kestäny ja jouduin poistumaan tyhjin käsin. :(

Town hall

Monorail

Ikkunaostosten jälkeen käveltiin takaisin hotellille viinakaupan (heh heh) kautta ja suunnattiin ylimmässä kerroksessa olevalle allasosastolle. Uima-altaalta oli kivat kaupunkimaisemat illan pimetessä mutta kohokohta oli ehdottomasti saunaan pääseminen. Sitä olin odottanut siitä asti kun hotelli varattiin ja huomasin että siellä on sauna. Pelkäsin kyllä pahinta ja ajattelin, että se ei varmaankaan ole kunnon sauna, ei sellainen johon näin suomalaisena on tottunut eli ei tarpeeksi lämpöä eikä kiuasta. (Nää on siis koettu englannissa). Onnekseni voin kuitenkin kertoa, että sauna oli kunnon suomalainen sauna ja siellä sai kunnon löylyt. Oli niin ihanaa päästä pitkästä aikaa saunaan rentoutumaan. Eipä sitä kosteassa ja kuumassa aussi-kesässä ole pahemmin kaivannut mutta nyt talvella kun on ollut kylmempää niin saunaan on tehnyt mieli muutamankin kerran. Ja nyt sinne sitten pääsin! Craig sai melkein raahata mut pois sieltä. Oisin viihtynyt pidempäänkiin.
Saunan jälkeen meidän illallissuunnitelmat meni uusiks sillä ei jaksettu laittautua ravintolaa varten vaan vedettiin yöpuvut päälle ja tilattiin huonepalvelusta illallista :) Siinä sitä sitten istuttiin sängyllä syömässä illallista ja kateltiin pari leffaa telkkarista. Aivan ihan ilta vaikka ei ihan suunnitelmien mukaan mennytkään.

Lauantaiaamuna käytiin syömässä hotellin Buffet-aamiainen joka oli aivan huippu. Tuoreita hedelmiä, pannukakkuja, viinereitä, pekonia ja kananmunia yms. Mä rakastan hotellien aamupala buffeita!!

Koska meidän lento lähti vasta illalla niin oli aikaa käydä vielä kiertelemässä keskustassa. Otettiin juna hotellilta Circular Quayhin koska eihän se nyt ole Sydneyn reissu jos ei käy katsomassa oopperataloa ja Harbour Bridgeä. Istuttiin sillan lähellä nauttimassa auringosta ja tuli otettua ne 100 pakollista turistikuvaa Sydney päänähtävyyksistä. Eli siis näistä:

tosta talosta sais muuten kaksion sellaseen kivaan pieneen hintaan ku. $1.6 miljoonaa.

Suunnitelmissa oli käydä Manlyssä ja siellä Nordic Fusion kaupassa ostamassa salmiakkia mutta se jäi nyt sitten seuraavaan kertaan. Yhdestä keskustan karkkikaupasta löytyi sitten salmiakin korvikkeita eli Hollantilaista salmiakkia. Ei ihan suomalaisen veroista mutta menettelee.
Keskustassa käytiin vielä myöhäisellä lounaalla ja sitten marssittiin takas hotellille hakemaan matkalaukku ja junalla lentokentälle. Ihanat 2 rentouttavaa mutta samalla väsyttävää (se käveleminen!!!) päivää Sydneyssä. Seuraava kerran lomaillaan sitten syyskuussa kun tulee vieraita Suomesta.

Väsyneet mutta onnelliset matkaajat

3 comments

1. Olipas ihanan ja rennon kuuloinen reissu, ja ainakin kuvien perusteella! :) Ja kivat ilmat talveksi! :)

ReplyDelete
  2. Hei! Mukava Sydneyn reissu ollut teillä, innolla katselin kuviakin kun pääsen paikalle itsekin kuukauden päästä. :)

Tutustun blogiisi vielä paremmalla ajalla.. ;)

3. Avelina: Kiitos kommentista! joo kyllä tää Australian talvi Suomen talven voittaa ihan mennen tullen :) Lunta ja kylmyyttä kaipaan oikeastaan vain ja ainoastaan jouluna.

Rasse: Kiitos kommentista ja hauskaa Sydneyn(Australian) reissua! Syndey on taas kerran suuntana meilläkin parin viikon päästä.