Sunday 18 August 2013

Tasmanian lumoa - Cradle Mountain

Kuten jo tuli aiemmin mainittua, käytiin tosiaan viikon lomalla Tasmaniassa heinäkuun lopulla. Matkaan lähdettiin kaveripariskunnan N & S sekä S:n vanhempien kanssa. Matkaseura oli mitä parhainta koska kaikki muut olivat kokeneita Tasmanian-matkaajia eli me noviiseina päästiin näkemään parhaat paikat muiden opastuksella.

Matka ei alkanut aivan parhaalla mahdollisella tavalla. Päästiin lauantaiaamuna kuuden maissa lentokentälle jossa odotti tieto, että meidän lento on peruttu ja meidät siirretty seuraavalle mahdolliselle lennolle joka lähtisi vasta klo 13.00. No siinäpä sitten hengattiin kentällä muutaman tunnin verran ja missattiin koko päivä Sydneyssä.

Tähän pitää näin välihuomautuksena selventää, että mentiin ensin pariksi päiväksi Sydneyhin koska N&S olivat menossa katsomaan Manchester Unitedin matsia lauantai-iltana. Me käytettiin Sydneyssä olo hyödyksi ja käytiin vierailulla Craigin sukulaisten luona.

Brisbanen lentokenttä tuli siis hieman liiankin tutuksi matkan alussa ja ehdittiin kiroamaan Virgin Australia moneen otteeseen. Parasta on se, että teimme lähtöselvityksen netissä edellisenä iltana jolloin lentoja (meidän mukaanlukien) oli jo peruttu. Mitään ongelmaa lähtöselvityksen tekemisessä ei kuitenkaan ollut eikä lentoyhtiöstä ilmoitettu millään tavalla lennon peruuntumisesta.
Sydneyssä vietetty aika jäi siis hieman vajaaksi mutta ehdittiin silti mm Zaraan ja TopShoppiin shoppailemaan ja Harbour Bridgeä ihastelemaan.
Maanantai aamuna junailimme itsemme Sydneyn lentokentälle josta lensimme Launcestoniin jossa seuraamme liityivät S:n vanhemmat. Vuokra-auto alle ja ruoka- (ja viina) kaupan kautta nokka kohti Cradle vuorta.

maisemia matkan varrelta

muita autoja ei paljoa näkynyt

Cradle Mountain on siis vuori Tasmanian pohjoisosassa Cradle Mountain-Lake St Clair National Parkissa ja yksi Tasmanian suosituimpia nähtävyyksiä eikä suotta. Maisemat olivat aivan mielettömän upeat eikä edes lumen puute pilannut meidän siellä viettämää kolmea päivää.
Maanantai-ilta meni aika pitkälti matkustuksesta toipuessa ja takkatulen edessä lämmitellessä mutta tiistaina vietettiin koko päivä Cradle Mountain luonnonpuistoon tutustuen.

Meillä kävi tuuri ilmojen suhteen; aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja vuori oli hyvin nähtävissä. Älkää kuitenkaan antako aurinkoisten kuvien hämätä sillä viima oli jäätävä. Pipo pysyi päässä lähes koko ajan ja sormien jäätyminen vaikeutti valokuvien ottamista. Itse vuoresta on noin 100 kuvaa mutta tässä parhaimpia otoksia.

ja lisää :)

pari turistia

mun ehdottomasti lempparein kuva
Matkalla takaisin meidän majapaikkaan bongattiin paikallisia asukkeja eli vompatti ja wallaby. Toinen popsi rauhassa ruohoa eikä häiriintynyt ympärillä pyörivistä ihmisistä, S uskaltautui jopa rapsuttamaan tätä möhkälettä. Itse tyydyin vain kuvien ottamiseen turvallisen välimatkan päästä.

nam nam ruoho on hyvää

Wallabya ei sen sijaan ruoho kiinnostanut vaan tyyppi nautiskeli auringosta.

Tiistaina käytiin vielä illalla tutustumassa Tasmanian tuholaisiin(eng. Tasmanian Devil)  Devils@Cradle nimisessä suojelukohteessa joka oli aivan meidän majapaikan vieressä. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka jossa tehdään arvokasta työtä Tasmanian tuholaisten pelastamisen eteen. Lajihan on kuolemassa sukupuuttoon.

tuholaiset raadon kimpussa
 Lisää tarinointia Cradle Mountainista ja meidän aivan ihanasta majoituksesta seuraavalla kertaa.

1 comment

1. Moikka!
    Täällä kirjottelee yksi parikymppinen, vuosi sitten Australiaan muuttanut nainen. :)
    Oli ihanaa löytää blogisi, saan täältä hyödyllistä tietoa ja "kohtalokaveruutta".

Vaikka hyvin olen Australiaa kotiutunutkin niin Oli erittäin mukavaa lukea, kun kirjottelit koti-ikävästä, ihan kuin omasta suusta olisi tullut. Kun asuin Suomessa minä vihasin talvea ylikaiken, mutta nyt sen ymmärtää, että ilman talvea ei osaa arvostaa aurinkoa ja kesää.
    Mutta silti nautin hirveästi aussielämästä, ja paikka tuntuu minulle oikealta, vaikka välillä saa kyyneleitä tihrustaa ikävän takia.

Ja tekstisi viisumeista oli aivan kymppi, kun minä ja poikaystäväni mietimme tuota avopuolisoviisumia ( tällä hetkellä olin opiskelijaviisumilla ja opiskelen sydneyssä)

Kiitos ihanasta blogista ja kaikkea hyvää sinun aussielämään! :)